[debutul uzinei-1980]
1943
Începuturile uzinei

Istoria uzinei începe în anul 1943, în apropierea localității Colibaşi, situată la 12 km Nord de orașul Piteşti.

1943
Începuturile uzinei

Primele clădiri sunt destinate la acea vreme fabricației de motoare și de echipamente pentru avioanele produse la uzina IAR de la Braşov. Unele construcții realizate din cărămidă, cu profil specific arhitecturii industriale din prima jumătate a secolului trecut, se regăsesc și în perimetrul actual al uzinei de la Mioveni.

1949
Începuturile uzinei

După război, aceste clădiri vor fi utilizate ca depozite de muniții până în anul 1949 apoi vor fi amenajate pentru reparația de locomotive.
În 1952, uzina se specializează în domeniul fabricaţiei de piese pentru autocamioane şi tractoare.
În 1963, întreprinderea, cunoscută la început sub numele de « Uzinele Vasile Tudose », devine Uzina de Piese Auto Colibaşi (UPAC).

 

1965
Începuturile uzinei

În 1965, autoritățile române iau decizia de a dezvolta o industrie auto naţională. Soluţia aleasă este cea a producţiei de automobile sub licenţă, dată fiind lipsa experienţei româneşti în acest domeniu. Sunt contactate mai multe companii occidentale, printre care Renault, care câștigă licitația organizată de guvernul de la București cu un model aflat la acea vreme în stadiul de proiect : Renault 12.

1966
Contractul cu RNUR

În data de 6 septembrie 1966, este semnat la București contractul cadru între statul român și Regia Naţională a Uzinelor Renault (RNUR). Acordul are o valabilitate de 10 ani.
În data de 16 septembrie 1966, este luată decizia ca viitoarea uzină de automobile să fie construită la Colibaşi, în apropierea uzinei deja existente – UPAC.

1967
Începuturile fabricației

Lucrările de construcție ale Uzinei de Automobile de la Pitești au început în primele luni ale anului 1967 și s-au încheiat în Mai 1968. Primele vehicule de preserie au ieșit de pe linia de montaj în data de 3 August 1968.

1968
Dacia 1100

Inaugurarea uzinei are loc în data de 20 August 1968. Dacia 1100 va fi produsă până la începutul anului 1972 în ceva mai mult de 37 000 de exemplare.

1969
Soluţia intermediară

Având în vedere faptul că modelul R12 urma să intre în fabricaţie în Franţa la sfârşitul anului 1969 (mașina va fi prezentată la Salonul Auto de la Paris în octombrie 1969), contractul dintre statul român și Renault prevede fabricarea temporară a unui alt vehicul din gama constructorului francez. Dacă la început modelul R16 pare să fie preferat de partea română, decizia finală va fi luată în favoarea modelului R8 (în versiunea Major), vehicul al cărui preț de achiziție este mai accesibil pentru clienții români.

1969
Lansarea modelului Dacia 1300

Lansarea modelului Dacia 1300 la începutul lunii octombrie s-a dovedit un adevărat succes comercial atât în România, cât și în alte țări din Est, unde modelul va fi exportat începând din 1971. Un alt moment marcant al anului 1969 îl constituie fuziunea celor două întreprinderi existente în acel moment la Colibaşi – UPAC și UAP, sub umbrela și sub numele UAP.

1973
Dacia 1300 Break

Modelul Dacia 1300 Break este lansat în 1973. Este primul dintr-o serie amplă de versiuni ale modelului de bază care vor fi dezvoltate pe parcursul a 35 de ani.

1975
Primele utilitare

În 1975 este lansat un prim derivat utilitar al Daciei 1300, intitulat Dacia 1302. În același an, Dacia începe producția, în serie mică, a furgonetei Estafette. În acea perioadă uzina produce și cutii de viteze și punți faţă şi spate pentru modelul Renault Estafette.

1980
Se renunță la cooperarea cu Renault

Autoritățile române reiau negocierile cu Renault până în luna iunie. Proiectul de acord-cadru are ca obiect fabricarea modelului Renault 18 în România, dar în final acest acord nu va fi semnat, în ciuda prevederilor favorabile pentru partea română. Uzina de la Piteşti va continua să producă vehicule derivate din modelul Renault 12, în contextul unei economii româneşti aflate într-o criză tot mai accentuată.

1980
Anii 80

La începutul anilor 80, uzina, al cărei nume a fost schimbat între timp în Întreprinderea de Autoturisme Piteşti (IAP), produce 300 de vehicule pe zi. Gama evoluează odată cu lansarea unei versiuni restilizate a Daciei 1300, numită de acum Dacia 1310. Acest vehicul va cunoaşte de-a lungul anilor mai multe evoluţii atât în materie de design, cât şi la nivel mecanic.

Cooperarea cu Renault [1980-1999]
1981
Versiuni derivate ale Daciei 1310

În anii 80, Dacia dezvoltă două derivate ale gamei 1310. Versiunea sport, lansată în 1981, va avea parte de un anumit succes în România, în pofida prețului de vânzare sensibil mai ridicat decât al Daciei 1310 standard. În 1987 este lansată versiunea cu 5 portiere, Dacia 1320, care va avea însă o carieră foarte scurtă, cu doar 2 500 de unități vândute în decurs de trei ani.

1983
Dacia 1304

În 1983 este lansat primul pick-up adevărat Dacia. Acest model, cu o sarcină utilă de 1000 kg, va fi declinat în mai multe versiuni, printre care una cu o cabină pentru 5 pasageri, care se va bucura de un mare succes comercial.

1991

Dacia 1325 Liberta este comercializată începând din 1991, dar modelul nu va avea succesul scontat. Producția sa va înceta în 1996, după fabricarea a ceva mai mult de 5 200 de exemplare.

1992
O nouă utilitară

Dacia 1309 îşi face apariţia în gama Dacia în 1992. Derivat din modelul 1310 Break, vehiculul dispune de o platformă adaptată pentru transportul de marfă. Dacia 1309 va fi destinată în special exportului, în principal către piaţa chineză. Producţia sa îi va permite uzinei să depășească situația foarte dificilă de la începutul anilor 90, marcată de prăbușirea pieței auto din România.

Dacia 1309 îşi face apariţia în gama Dacia în 1992. Derivat din modelul 1310 Break, vehiculul dispune de o platformă adaptată pentru transportul de marfă. Dacia 1309 va fi destinată în special exportului, în principal către piaţa chineză. Producţia sa îi va permite uzinei să depășească situația dificilă a pieței auto din România de la începutul anilor 90.

1995
Dacia Nova

În 1995, un model complet nou apare în oferta Dacia: Nova. Este vorba de un model cu caroserie în două volume și jumătate, cu hayon, proiectat integral de Dacia. Vehiculul este echipat cu acelaşi motor care figurează în gama Dacia de 25 de ani.

1996
Dacia Nova evoluează

Modelul Nova 524 va corecta defectele de tinerețe ale Novei, apelând la un hayon cu lunetă dreaptă.

1999
Este semnat contractul de privatizare, Groupe Renault preia 51% din acțiunile Dacia.

La sfârșitul anilor 90, după negocieri îndelungate este încheia acordul între statul român și Groupe Renault referitor la preluarea companiei Dacia de către grupul francez. Contractul este semnat la București în data de 2 Iulie 1999 şi prevede fabricarea sub marca Dacia, la orizontul anului 2004, a unui vehicul de aproximativ 6 000 de dolari, destinat piețelor emergente.

Privatizarea și modernizarea uzinei [2000-2004]
2000
Modernizarea uzinei

Obiectivul de a produce o mașină de calitate și la un preț competitiv va implica o restructurare profundă a platformei de la Mioveni. Mai multe șantiere se vor derula în paralel, pentru modernizarea instalațiilor industriale, introducerea Sistemului de Producție Renault, pentru formarea salariaților.

2000
SupeRNova

În octombrie 2000 este lansată Dacia SupeRNova, echipată cu un grup motopropulsor modern din gama Renault. Primul model fabricat de Dacia după intrarea în grupul francez se impune rapid drept un adevărat succes pe piața din România. În total, peste 60 000 de unități vor fi produse până în anul 2003.

2002
Dacia Pick-Up Diesel

La sfârşitul anului 2002, gama de vehicule utilitare Dacia dezvoltată pe baza licenţei Renault 12 este echipată cu un motor diesel, de 1.9 litri. Această evoluţie, aşteptată de clienţii români, va da un avânt semnificativ vânzărilor de vehicule utilitare Dacia în următorii ani.

2003
Solenza

În martie 2003 este lansat modelul Solenza. Acesta preia într-o primă fază grupul motopropulsor al SupeRNovei. Începând din Septembrie 2003, modelul va dispune și de o versiune diesel, echipată cu motorul F8Q instalat deja pe utilitarele mărcii.

2004
Logan, pariul câștigător

Modelul care va relansa marca Dacia este prezentat presei internaţionale în data de 2 iunie 2004. Primele livrări vor avea loc în România începând din 9 Septembrie. Obiectivele de vânzări vor fi depășite încă din primul an, ca urmare a cererii puternice din partea clienţilor. Renault va lua astfel decizia de a lansa marca Dacia şi în Europa Occidentală.

În același an, Dacia 1310 iese din producție.

[2005–prezent]
2005
Expansiunea internațională

În 2005, pentru a susține dezvoltarea internatională a modelului Logan în țări precum Rusia, Colombia sau Iran, la Mioveni este inaugurat CKD, cel mai mare centru logistic al Groupe Renault la acea vreme.

În paralel, pentru a răspunde cererii comerciale, capacitatea de producție a uzinei este majorată progresiv, ajungând la 350 000 unități/an până în 2010.

2006
Logan MCV

Primul model derivat din berlina Logan este prezentat în Martie 2006 la Salonul de la Geneva.

Disponibil în două configuraţii – cu 5 şi cu 7 locuri, Logan MCV surprinde presa internațională și se impune ca un succes de vânzări în special în Europa Occidentală.

2007
Logan VAN

După ieșirea din fabricație a gamei de camionete bazată pe platforma Renault 12, Dacia abordează din nou piața vehiculelor utilitare, de această dată cu o furgonetă derivată din modelul Logan MCV.

2007
Logan GPL și Centrul de inginerie Renault Technologie Roumanie

În 2007 se lansează Logan GPL și se inaugurează Centrul de inginerie Renault Technologie Roumanie.

2008
Logan Pick-Up

Pentru a înlocui gama 1304/1305, foarte apreciată în România, Dacia lansează un pick-up dezvoltat pe platforma Logan.

Modelul va fi fabricat ulterior şi în Africa de Sud, sub marca Nissan.

2008
Sandero

Sandero completează în 2008 gama Dacia. Modelul va fi foarte apreciat în special de clienții occidentali și va deveni în scurt timp cel mai exportat vehicul produs la Mioveni.

Odată cu lansarea sa, Dacia inaugurează noul logo al mărcii.

2008
Renault Design Central Europe

În 2008 este creat Renault Design Central Europe (Bucuresti) și începe producția cutiei de viteze TL.

2010
Duster

Odată cu lansarea modelului Duster, Dacia propune clienţilor un vehicul care răspunde perfect noilor tendinţe de pe piaţa europeană.

Succesul nu se va lăsa aşteptat. SUV-ul Dacia va deveni primul model al mărcii produs în peste  1 milion de unități.

2010
Centrul Tehnic Titu și Centrul de Piese Schimb

Se deschid centrul Tehnic Titu și Centrul de Piese Schimb de la Oarja.

2011
Renault Commercial Roumanie

Se înființează Renault Commercial Roumanie.

2012
Noua generație de modele Logan, Sandero și Sandero Stepway

Gama include o versiune în trei volume, un hatchback, precum şi un derivat break, de această dată clasic, spre deosebire de prima generație MCV.

2012
Lodgy și Dokker

În 2012, Groupe Renault inaugurează uzina de la Tanger, unde sunt produse, în exclusivitate, modelele Dokker, Dokker Van și Lodgy.

2012
Energy TCe 90

Începe producția motorului Energy TCe 90.

2013
Noul Logan MCV și Duster faza 2

Noul Logan MCV este lansat in 2013 la Salonul Auto de la Geneva.

După Noile Dacia Logan, Sandero şi Sandero Stepway, Dacia îşi completează oferta şi prezintă Noul Logan MCV, un break spaţios la un preț accesibil.

Duster faza 2. Legenda off-road continuă. Dacia reînnoieşte modelul Duster, cel mai recent vehicul al mărcii, lansat la Salonul Auto de la Frankfurt.

2016
O gamă completă, reînoită

Toată gama Dacia beneficiază de o restilizare majoră.

Faza 2 a modelelor Logan, Logan MCV și Sandero dispune în plus, în premieră, de o cutie de viteze robotizată.

2017
Noul Duster

Noua generație Duster este lansată la sfârșitul anului 2017. Noul SUV al mărcii integrează numeroase echipamente în premieră pe un model Dacia și afișează un nivel de  calitate percepută sensibil ameliorat. Modelul va obține titlul de Mașina Anului 2018 în România.

Pentru a descărca arhiva de fotografii Dacia 50 de ani

Download