François Fourmont, Director General Dacia

1. In contextul in care programul REMAT din Germania a condus la o crestere a comenzilor Dacia, ceea ce s-a reflectat intr-o crestere a cadentei la uzina, mai luati in considerare eliminarea unui intreg schimb?

Faptul ca am inregistrat o scadere a comenzilor incepand cu octombrie 2008 ne-a determinat sa apelam la 9 saptamani de somaj tehnic. 

O astfel de solutie nu este insa posibila pe termen lung ; prin urmare, am mentionat ca, in cazul in care vanzarile nu vor reveni la normal din primavara lui 2009, vom fi obligati sa eliminam un schimb de la uzina.

Masurile luate in anumite state, si, mai ales, prima de casare a masinilor vechi (in Franta, Spania, Germania, Italia, Romania…) au temperat ritmul accelerat al scaderilor. Pe piata din Germania ne confruntam cu o situatie speciala, prima de 2500 euro acordata de statul german in cadrul programului de reinnoire a parcului auto a convins multi clienti sa comande modele din gama Dacia. Mai precis, au fost comandate 30.000 de vehicule in intervalul ianuarie – februarie. Toate aceste masini vor trebui insa livrate clientilor din Germania pana la sfarsitul lunii mai.

Acest lucru ne permite sa nu renuntam la cel de-al treilea schimb si sa crestem cadenta zilnica de productie, dar, din pacate, numai cu o vizibilitate limitata in timp.

2. Ati venit cu o oferta speciala odata cu demararea programului Remat – o noua versiune de intrare in gama pentru berlina Logan al carei pret, impreuna cu prima de casare de 3800 lei, ajunge la 4995 euro. Se poate spune ca Dacia are in momentul de fata cele mai bune preturi de pe piata masinilor noi?

Este adevarat, asa cum am promis inainte de demararea programului Remat in Romania, am venit in intampinarea clientilor nostri cu o noua versiune a berlinei Logan care, impreuna cu prima de casare de 3800 lei, are cel mai scazut pret de pe piata : 4995 euro. In afara programului Remat, aceasta versiune de intrare in gama este disponibila la 5900 euro.

Dacia are nu doar cele mai accesibile modele pentru piata automobilelor noi, ci are si cea mai tanara gama din Europa. Numai anul trecut am relansat berlina Logan, am lansat primul bicorp – Sandero – si am restilizat de asemenea Logan-ul MCV. Toate versiunile si modelele Dacia sunt dotate cu ABS si AFU (asistenta la franarea de urgenta) in serie, incepand cu anul 2009. Aceste elemente, impreuna cu intervalul extins intre revizii si dublarea perioadei de garantie, nu au atras dupa sine si cresterea preturilor produselor noastre.

3. Cum comentati opiniile unor analisti economici romani care afirma ca Dacia ar trebui sustinuta mai degraba de catre statul francez, prin intermediul imprumuturilor acordate de acesta celor doi mari producatori Renault si Peugeot-Citroen?

Dacia este o companie romaneasca, iar investitiile noastre sunt realizate in Romania. Statele sprijina investitiile realizate pe teritoriul acestora: statul francez sprijina investitiile din Franta, statul roman sprijina investitiile din Romania. Cu exceptia subventiilor acordate pentru investitii, in cadrul legal stabilit de Uniunea Europeana, Dacia nu a solicitat ajutoare statului roman.

4. La cat se ridica valoarea ajutoarelor primite pana acum de Dacia din partea statului roman?

Dacia a primit subventii de 78 de milioane de euro de la stat. Au fost patru categorii de subventii: exceptarea de la taxele vamale la importul de utilaje industriale, subventii pentru investitii de mediu, amanarea rambursarii TVA pentru vanzarile Dacia pe piata interna si o subventie de 21 de milioane de euro pentru fabrica de cutii de viteze de la Mioveni.

5. La cat se ridica investitiile Grupului Renault pentru Dacia pana in prezent?

Investitiile realizate de Dacia in Romania se ridica la peste 1,5 miliarde de euro.

6. Cate locuri de munca a creat pana acum Grupul Renault in Romania?

Luand in considerare doar Dacia, avem in prezent 13 845 de salariati pe platforma de la Mioveni. Dar la acestia se mai adauga salariatii de la Renault Technologie Roumanie (RTR), Centrul Tehnic Titu, Renault Mécanique Roumanie (RMR) si Auto Châssis International (ACI). In total, e vorba in prezent de 16 874 de locuri de munca.

7. Ce loc ocupa gama Dacia in cadrul strategiei grupului Renault in contextul crizei economice si financiare?

Dacia are un rol-cheie in dezvoltarea grupului in prezent, atat pentru perioada crizei pe care o traversam, cat si pentru pregatirea perioadei post-criza. Dacia reprezinta pentru Renault gama Entry, o gama pe care mizam si pe care o vom extinde pentru a raspunde nevoilor pietelor specifice, cum este cazul modelului Sandero Stepway in America Latina.

8. Carlos Ghosn, Directorul General al Grupului Renault, a afirmat ca una dintre prioritatile perioadei post-criza este de a avea vehicule cu un nivel cat mai redus de emisii poluante. Cum se impaca acest aspect cu o gama de modele de tip low-cost, cum este Dacia?

In Romania, toate versiunile de motorizare diesel din gama Dacia detin semnatura eco2.

Eco2 este pentru Renault o garantie ca vehiculul respectiv intruneste mai multe conditii. E important, in primul rand, ca acesta sa afiseze un nivel al emisiilor de CO2 mai mic sau egal cu 140g/km; apoi, vehiculul trebuie sa fie produs intr-o uzina certificata ISO 14001; nu in ultimul rand, 95% din masa lui trebuie sa poata fi valorificata prin reciclare la sfârsitul ciclului de viata, iar cel putin 5% din materialul plastic sa fie material reciclat.

In Franta gama Dacia a obtinut semnatura eco2 pe noile motorizari benzina si diesel si a fost imbogatita cu motorizarile pe bioetanol si GPL. Ele vor fi disponibile si pe piata din Romania. Acest fapt demonstrează totusi ca pretul accesibil poate fi insotit de respectarea mediului inconjurator.