De vorbă cu Daniel despre sistemele multimedia de pe noile modele Dacia

Față de modelele Dacia din generațiile trecute, vehiculele din noua generație Logan, Sandero și Sandero Stepway, pe lângă echipări precum asistență la parcarea față, frânarea de urgență activă sau sistemul apel de urgență ECALL, vin echipate cu trei sisteme multimedia noi: Media Control, Media Display și Media Nav.

L-am rugat pe Daniel Gîrbovan, Inginer Sinteză Tehnic în cadrul direcției DES din Renault Technologie Roumanie, să ne spună mai multe despre noile sisteme multimedia, dar și despre ce a însemnat pentru el să facă parte din echipa din spatele proiectului de dezvoltare a noilor modele Dacia.

În cazul sistemului Media Control, smartphone-ul poate fi așezat într-un loc amplasat ingenios în partea superioară a planșei de bord, aflându-se astfel la îndemâna șoferului. Cu ajutorul conexiunii Bluetooth, smartphone-ul se poate transforma într-un sistem multimedia cu ecran prin aplicația Dacia Media Control (aplicație gratuită). Acest dispozitiv permite un acces ușor la funcțiile radio sau la muzica stocată în telefon, și în același timp asigură preluarea și efectuarea apelurilor telefonice, ascultarea sau vizualizarea mesajelor, utilizarea aplicațiilor GPS și a multor alte funcții, precum si recunoașterea vocală Siri sau Android. Pentru un plus de siguranță si confort, comenzile radio sunt accesibile atât cu ajutorul comenzilor de pe volan și satelitului aflat în spatele volanului, cât și cu comenzile tactile de pe ecranul smartphone-ului. Mai mult, atât radio-ul cât și ascultarea fișierelor muzicale cu ajutorul prizei USB sunt disponibile și în cazul în care la Media Control nu este conectat la un smartphone.

Echipamentul cuprinde două difuzoare, o conexiune Bluetooth și USB, și ecranul digital TFT de 3,5” amplasat între cadranele de bord, pe care sunt afișate și informațiile aparatului de radio.

Sistemul Media Display are patru difuzoare, iar consola centrală găzduiește un ecran tactil cu diagonala de 8”, așezat mai sus și ușor înclinat către șofer, oferind astfel o mai bună vizibilitate și ergonomie. Interfața intuitivă dispune de conectivitate Bluetooth și este compatibilă cu sistemele pentru Android Auto și Apple Car Play. O nouă comandă asigură accesul la reglajele anumitor sisteme de asistență disponibile pe vehicule.

Media Nav este un sistem multimedia ce dispune de navigație și de conectivitate wireless pentru Apple CarPlay și Android Auto. Sistemul audio beneficiază în acest caz de 6 difuzoare.

Care sunt avantajele noilor sisteme multimedia?

Pentru conducătorul auto, noile echipări aduc un plus de confort, eficiență și un control sporit asupra mediului autovehiculului. În ceea ce mă privește, consider că prin intermediul noilor sisteme ne aliniem tendințelor actuale ale pieței, fapt confirmat și de feedback-ul jurnaliștilor care au avut ocazia să testeze noile vehicule la finalul anului trecut. Așteptăm cu foarte mare interes și feedback-ul clienților.

 Care au fost provocările din spatele dezvoltării sistemelor pentru noile game?

Ca la toate proiectele majore din gama Global Acces, unul dintre cele mai importante aspecte de care trebuie să ținem cont, ca să râmanem competitivi, este echilibrul între cost și performanță. Astfel, încă din faza de început sau AMONT cum o numim noi, sistemele pe care le coordonez au fost într-o continuă evoluție până când am găsit echilibrul perfect cost/performanță.

Dacă tot ai făcut referire la AMONT, ne povestești te rog mai multe despre etapele din spatele unui proiect de dezvoltare a unei noi game de vehicule, în cazul de față Noile Logan, Sandero și Sandero Stepway?

Un proiect major pleacă întotdeauna de la ceea ce-și doresc clienții noștri și de la tendințele auto care se anunță pentru perioada în care noile modele vor fi comercializate.

Prima fază a proiectului pentru dezvoltarea unui model nou este faza de AMONT, în care se structurează bazele proiectului și se definesc design-ul modelelelor și modulele mari de componente care vor fi utilizate. După această primă etapă, în care piesele pe puzzle sunt definite, trecem în faza de DEZVOLTARE în care creăm, împreună cu furnizorii noștri sau cu echipele interne, piesele și sistemele care vor fi înglobate pe noile modele. Ultima fază este cea de INDUSTRIALIZARE, în care asamblăm puzzle-ul în uzinele noastre. De asemenea pe tot parcursul proiectului ne asigurăm, prin testare, că durabilitatea, calitatea și performanțele dorite sunt respectate.

Consider că o mașină este unul din cele mai complexe produse de larg consum existente și un astfel de produs nu ar putea fi realizat corect dacă toate echipele din componența unui proiect nu reușesc să se coordoneze și să conlucreze, având în minte aceleași obiective, orientate spre clientul final. De aceea, cheia unui proiect reușit nu este individul, ci ECHIPA!        

Ce a însemnat pentru tine să faci parte din acest proiect și care au fost provocările?

În cei peste 4 ani petrecuți pe acest proiect, una dintre cele mai mari provocări și în același timp o experiență de neuitat a fost lucrul în transvers cu echipele de proiect și meserie. Echipa de proiect a inclus persoane cu meserii diverse și a acoperit 4 regiuni geografice (Europa, Africa de Nord, America de Sud, Asia). Am avut șansa să învăț, să înțeleg și să evoluez astfel încât să mă adaptez la specificul și cultura fiecărei regiuni în parte. Consider că unul din factorii decisivi în succesul proiectului a fost și rămâne forța echipelor de a lucra împreună, de a se adapta la noi situații (de multe ori neprevăzute) și de a fi gata cu livrabilele în timp util.

Dincolo de toate activitățile din cadrul proiectului și de sistemele dezvoltate, ceea ce va rămâne alături de mine peste ani sunt amintirile alături de colegii cu care am luat parte la această frumoasă aventură, care se concretizează cu vehicule absolut remarcabile. Le mulțumesc tuturor pentru tot ceea ce am realizat împreună.

Suntem curioși să aflăm mai multe despre tine. Spune-ne ce studii ai absolvit, de cât timp ești la RTR și ce poziții ai ocupat până acum.

Am absolvit Facultatea de Electromecanică, secția în Limba Franceză din cadrul Universității din Craiova, în anul 2006. Formarea academică am continuat-o cu un doctorat în domeniul auto la Universitatea din Pitești, finalizat în anul 2014.

Sunt angajat Groupe Renault din 2006 și de atunci la lucrez în inginerie, la RTR (Renault Technologie Roumanie, entitatea din România care reunește echipele de inginerie locale). De 2006 și până în prezent  am trecut prin poziții diferite: am fost mai întâi inginer calcul element finit, apoi din 2008 Team Leader pentru diferite echipe de calcul element finit. Din 2011 până în 2014, am fost Team Leader pentru diferite echipe concepție din cadrul departamentului Sisteme (Direcție, Suspensii, Roți și Pneuri, Montaj de roată). Între 2015 și 2016 am fost Team Leader echipa ADAS din cadrul departamentului Sisteme. Din 2016 sunt Șef de proiect pentru noile modele pe perimetrele ADAS (advance driving assistant system), Multimedia, Conectivitate și HMI (Human Machine Interface).

Ca și pasiuni sunt ancorat în lumea minunată a cărților, cu o predilecție către istorie, filosofie, dezvoltare personală. O altă pasiune, dragă mie, este motociclismul. Atunci când vreau să evadez din cotidian, îmi iau motocicleta și plec spre soare.