Cu noile modele Logan, Sandero și Sandero Stepway, Dacia își reînnoiește oferta în segmentul modelelor de oraș și în cel al compactelor polivalente, pentru a răspunde tuturor nevoilor clienților particulari. Afișând dimensiuni exterioare comparabile cu cele ale vehiculelor din generația precedentă, acestea oferădr un design complet nou, care exprimă robustețe și dinamism, alături de un plus de modernitate, de echipamente și de polivalență, fără a uita spiritul și atributele de fiabilitate ale modelelor anterioare.
Am stat de vorbă cu doi dintre colegii noștri din echipa de Design de la Renault Design Central Bucharest, Cristina Sfiazof și Eduard (Dedi) Grigoroiu de la care am vrut să aflăm ce a însemnat proiectul dezvoltării noilor modele pentru ei și ce rol au avut fiecare.
Pentru început, haide să-i cunoaștem mai bine.
Cristina este în prezent Designer Senior Culori și Materiale, iar Dedi este Manager de Proiect Design. Dedi se descrie ca un inginer care a visat încă din copilărie să proiecteze mașini. Obișnuiam să desenez mașini din primul moment în care puteam ține un creion în mână.
Amândoi lucrează în Groupe Renault de peste 12 ani. Cristina a lucrat de la început pentru Renault Design, în timp ce Dedi a lucrat mai întâi, din 2007 până în 2008, ca subcontractant, fiind angajat la o altă companie, partener pe partea de inginerie a grupului. Apoi a fost angajat în departamentul de Arhitectură al Renault Technologie Roumanie. După o experiență aproximativ 5 ani în inginerie, am intrat în sfârșit în familia Design.
Ce vă motivează să lucrați la Groupe Renault?
Cristina: Renault Design este un loc în care suntem încurajați să fim creativi și să venim cu idei inovatoare. Fără să mai vorbesc de munca în sine și de mândria când vezi pe stradă un vehicul la care ai lucrat. Ceea ce facem noi pare simplu, dar în realitate este foarte multă muncă și know-how în spate deoarece sa faci un design curat, onest, atrăgător și să respecți bugetul și constrângerile tehnice este în sine o provocare. Avem o echipă de oameni talentați și de manageri care ne susțin în procesul creativ, un lucru foarte satisfăcător pentru un designer. Dar dincolo de toate acestea, să fi designer este un stil de viață nu doar o meserie. De cele mai multe ori, îți vin ideile in timpul liber, nu neapărat în timpul programului de lucru, pentru că nu te oprești când ajungi acasă, ești mereu curios
Dedi: Îmi place când prietenii mei spun că Dacia arată și se simte ca toate celelalte mașini din zilele noastre și nu înțeleg cum menținem prețul atât de atractiv. Sunt mândru mai ales pentru că știu cât efort este în spate, câtă ingeniozitate și ce muncă depun echipele noastre de inginerie și proiectare. Este uimitor să vedem că putem avea același rezultat bun și dacă, spre exemplu, fixăm o piesă cu 3 șuruburi în loc de 4. Este o sarcină grea, dar facem acest lucru posibil prin pasiunea și energia echipelor. Îmi vine să construiesc chiar și nave spațiale cu colegii care sunt și prietenii mei. Îmi place!
Ce rol ați avut în proiectul dezvoltării noilor modele din gama Dacia?
Dedi: Din poziția mea, aceea de Manager de Proiect Design, rolul meu mea este să mă asigur că echipa formată din designeri, modelatori 3D, controlori de calitate și designeri de culori și materiale lucrează împreună cu inginerii și cu furnizorii pentru o mașină frumoasă, modernă și fiabilă. Am plăcerea să lucrez atât cu echipa creativă din studioul de design, cât și cu ingineri talentați. Am fost cumva în mijlocul dansului.
Cristina: Eu mă ocup de designul Color&Materials, adică tot ceea ce însumează alegerea materialelor, culorilor și a finisajelor, în cazul acestui proiect culorile și materialele care se întâlnesc pe noua gamă de modele Dacia. De exemplu, pe versiunea Stepway avem un univers de finisaje și accente de culoare specifice care se regăsesc atât la exterior, cât și la interior. Un alt lucru de care sunt foarte mândră este faptul că avem pentru prima oară zone mari de materiale soft pe planșa de bord, pe panourile de ușă. Acest lucru se întâmplă pentru că ne-am ascultat clienții și am creat astfel un look mult mai modern și mai atrăgător.
Procesul în sine este destul de complex, pentru că odată ce conceptul design este validat, lucrăm în paralel cu furnizorii, dar și cu ingineria și alte departamente, pentru a respecta cerințele tehnice și a ne încadra în planning. Unele materiale sau finisaje sunt mai ușor de realizat, altele destul de dificil și acolo noi, designerii, trebuie să ne asigurăm că tot ceea ce am ales la începutul proiectului ajunge cât mai fidel în producție și deci la client.
Ce satisfacții v-a adus acest proiect?
Cristina: A fost cel mai intens și mai provocator proiect al meu de până acum. Am învățat atât de multe și sunt foarte mândră de rezultate. Diferența la acest proiect a fost complexitatea lui, și anume că am lucrat concomitent pe mai multe modele: Sandero, Sandero Stepway & Logan, fiecare cu definiții specifice. Proiectele au mers în paralel și volumul de muncă a fost foarte mare, însă în același timp ne-a ajutat sa păstrăm o coerență a stilului.
Dedi: După cum a spus și Cristina, acesta a fost cel mai complex proiect din istoria noastră locală și pot spune că a fost ceva asemănător cu dirijarea filarmonicii - foarte dificil, dar muzica a sunat grozav și ne-a plăcutLa începutul proiectului am fost cu toții încărcați cu energie pozitivă și plini de pasiune, însă a existat și teama că totul va fi foarte dificil. Pe parcurs, pasiunea a devenit din ce în ce mai intensă pe măsură ce ne-am dat seama că, chiar dacă proiectul era unul complex, rezultatele care începeau să se vadă erau foarte bune, iar mașinile arătau uimitor. La sfârșitul acestei aventuri pot spune că am învățat multe despre munca în echipă și despre construirea mașinilor în mod inteligent (noi îi spunem Dacia spirit) și am făcut acest lucru cu multă energie pozitivă. Așadar, ca să rezum, acest proiect mi-a adus curaj, experiență și momente uimitoare alături de echipa de proiect, momente pe care nu le voi uita niciodată.
De cât timp lucrați la noile modele?
Cristina: Faza în care am fost implicată, cea de proiectare, durează aproximativ 2 ani. Însă chiar și după terminarea fazei de proiectare, urmărim proiectul până când este gata de vânzare și mai apoi în viață serie.
Dedi: Ca și Cris, am lucrat la acest proiect mai bine de doi ani, de la etapa de dezvoltare, când urmăream modelul 3D, până la etapa finală, din fabrică, când echipa noastră a asigurat calitatea pieselor reale.
Ați lucrat vreodată la versiunile anterioare ale modelelor din gama Dacia?
Cristina: Pot spune cu mândrie că am fost implicată în aproape toate proiectele Dacia de când am început să lucrez pentru Renault Design în 2008 și nu numai. Câteva din proiectele mele de suflet ar fi Conceptul Duster, vechea generație de Sandero/Logan, actualul Duster, bineînțeles noua generație Sandero/Logan dar și proiecte Renault precum conceptul Renault Frendzy, Kaptur Russia sau Arkana.
Dedi: Am avut șansa să lucrez la toate proiectele Dacia atât ca parte din echipa de inginerie, cât și după 2012, la Design. Am fost Manager de Proiect Design pentru a doua generație Sandero, Logan și Logan MCV și pentru actualul Duster. Așadar, echipa noastră cunoștea deja bine mașinile pe care le înlocuia și asta a fost de mare ajutor.
Ce înseamnă Dacia pentru voi? Cum vedeți evoluția acestui brand?
Dedi: Sunt un fan al lucrurilor simple, cu o idee pură și clară - dacă aș alege între o sferă și o formă specială complicată, aș alege în mod sigur sfera. Cred că simplul este cel mai bun. Pentru mine, Dacia este una dintre cele mai pure și simple mărci de mașini și acesta este unul dintre secretele noastre. Vreau să fiu clar, simplu nu înseamnă ieftin și plictisitor; simplu înseamnă o idee pură și grozavă. Cred că pe măsură ce Dacia va crește, va adopta mai multe tehnologii însă va rămâne în continuare simplă, cu tot ceea ce are nevoie un client de la un vehicul și cu un design frumos și proaspăt. Oamenii o vor iubi din ce în ce mai mult.
Cristina: Dacia este un brand puternic, cu câteva modele iconice și consumatori care iubesc marca și îi sunt fideli. În plus, Dacia a făcut progrese uimitoare cu fiecare model, așa că nu-mi pot imagina decât că va continua să crească.
Ce ați dori să le spuneți cumpărătorilor unui model din noua gamă?
Dedi: Când întâlnesc un client Dacia, îi spun mereu că nu are nicio idee despre câtă muncă, pasiune și cunoștințe există în mașina lui. Este simplu să faci mașini grozave cu mulți bani, dar să faci mașini grozave cu un preț accesibil este cu adevărat provocator. Până acum suntem singurii care o pot face.
Cristina: Sper să vă placă acest nou model în care am pus multă munca și pasiune.
Conduceți o Dacia?
Dedi: Desigur, conduc o Dacia. Am Duster și îl iubesc! Cred că este obligatoriu să ne conducem mașinile pentru a înțelege complet produsul. Și ca bonus, avem mândria de a conduce o mașină făcută de noi. Am o glumă cu prietenii mei: ei își pot cumpăra orice mașină de vis, dar eu îmi fac singur mașina mea de vis :)