Faceți cunoștință cu Elena Lupa, inginer șef adjunct producție și veriga foarte importantă a echipei de proiect din spatele noilor vehicule din gama Dacia: Logan, Sandero și Sandero Stepway.
În 1990, Elena își începea cariera în Dacia ca inginer proiectare, iar la scurt timp făcea trecerea către un post de analize structurale. În 1999, după preluarea Dacia de către Renault, este numită în funcția de șef departament Body in White* Product Design.
Lansarea Renault Technologie Roumanie, centrul de inginerie Groupe Renault în România, i-a oferit oportunitatea să se alăture echipei RTR mai întâi ca inginer sinteză tehnică Body in White, pentru ca în 2013 să preia conducerea departamentului Body in White care funcționa ca parte a direcției Produs / Proces din uzină. Mai apoi a fost numită șef al departamentului ce se ocupa de procesul industrial. În 2015, a devenit inginer șef adjunct producție pentru Duster, rol pe care l-a păstrat și în prezent, iar în 2016 s-a alăturat echipei de proiect dedicată Noilor Logan, Sandero și Sandero Stepway.
Spune-ne mai multe despre rolul tău în echipa de proiect.
Colaborez strâns și constant cu echipele de inginerie, cumpărari, calitate și producție. Rolul meu este să mă asigur că cerințele privind procesele industriale de fabricație a vehiculelor sunt luate corect în considerare în timpul fazei de dezvoltare. În cazul noilor vehicule Dacia, rolul meu a acoperit atât fabrica din Tanger, Maroc, cât și Uzina Dacia din România, ambele fiind implicate în producția noilor vehicule.
Pentru ca vehiculele să fie produse în conformitate cu cerințele fiecăreia dintre cele două fabrici, m-am implicat în definirea proceselor industriale de ștanțare, asamblare caroserie, vopsire, asamblare șasiu și ansambluri din plastic. În faza de producție industrială, mă asigur că sunt îndeplinite obiectivele de produs, proces, conformitate, performanță și calitate.
Cum arată o săptămână de lucru când faci parte dintr-un proiect atât de important?
Activitatea mea este foarte bine structurată pe parcursul unei săptămâni și ține cont de faza în care ne aflăm cu proiectul. Pe scurt: în fiecare zi particip la diferite întâlniri pe cele mai importante subiecte ale momentului ce pot fi legate de produs, procesul de fabricație, proiectarea, planificarea, pregătirea jaloanelor, calitatea, progresul proiectului etc.
În prezent, din cauza epidemiei COVID-19, aproximativ 90% din întâlniri sunt ținute online. Mai mult de jumătate dintre membrii echipei inginerie producție pe care o coordonez sunt tineri și participă la primul lor proiect de vehicule, în aceste condiții speciale de muncă impuse de pandemie. În circumstanțe normale, m-aș întâlni constant cu ei, pe tot parcursul zilei, ceea ce ne-ar permite să discutăm îndeaproape pe diferite probleme care apar în fiecare etapă a proiectului și să găsim soluții împreună.
Chiar și în actualul context încerc să fiu cât mai aproape de ei și să-i sprijin. Îmi place să le împărtășesc din experiența mea și din lecțiile profesionale pe care le-am învățat și lucrăm împreună să rezolvăm eventualele lucruri ce nu pot funcționa. Știu că pot conta pe mine în orice moment al zilei.
Prin ce se distinge acest proiect de altele în care ai fost implicată până acum?
Dezvoltarea noilor vehicule din gama Dacia reprezintă, din punctul meu de vedere, un punct culminant în relația dintre Dacia și Renault: este primul proiect care a reunit, în faza de dezvoltare, colegi din Europa, America de Sud și Africa. A fost, de asemenea, pentru prima dată când două fabrici diferite, Dacia în România și Tanger, în Maroc, au trecut, împreună, în același timp, la faza de industrializare a acelorași vehicule.
În ciuda dificultăților care au venit o dată cu pandemia, echipele de inginerie, cumpărări, calitate și cele ale fabricilor de pe continente diferite au reușit să ducă la bun sfârșit proiectul datorită unei colaborări formidabile. Un moment important pentru noi toți a fost când primul Sandero nou-nouț a părăsit fabrica Dacia. Ne-am simțit cu toții foarte mândri!
Ai o carieră impresionantă în domeniul auto și în Dacia, care este cea mai mare mândrie a ta până în prezent?
Dacă vorbim despre ultimul meu proiect, sunt foarte mândră de echipa de ingineri de producție. Au contribuit la unul dintre cele mai importante proiecte Renault și Dacia, o adevărată provocare și au reușit să se ridice la nivelul așteptărilor. Au crescut și au acumulat o experiență de neprețuit. Pentru că le-am fost mereu alături și i-am sprijinit pe parcursul proiectului, am putut observa eficiența cu care au avansat ca echipă și au contribuit la succesul proiectului.
La nivel personal, sunt foarte mândră de familia mea. De când copiii mei erau foarte mici, am avut mereu această regulă: oriunde ne-am afla, rămânem uniți. Cea mai dificilă parte a carierei mele este să fiu departe de familia mea, chiar și luni de zile, atunci când mă implic în dezvoltarea unor noi proiecte în cadrul grupului. Dar am simțit întotdeauna sprijinul lor necondiționat. Pot spune că dragostea, puterea și unitatea rămân neschimbate și acum, când fiica mea este la Londra și fiul meu la București.
Care este cel mai important lucru pentru tine?
Familia este cel mai important lucru pentru mine. Acolo găsesc dragoste și sprijin necondiționate, unitate și încredere. Pentru mine, siguranța și fericirea celor dragi sunt întotdeauna pe primul loc. Întotdeauna mi-am încurajat copiii să ia propriile decizii și să-și urmeze propria cale în viață. Ei știu mereu că au un loc sigur în care să se întoarcă și că pot apela la mine și la soțul meu pentru sfaturi, încurajări și sprijin atunci când au nevoie. Le spun mereu: ¨Dacă sunteți fericiți, la fel sunt și eu.¨
Care este cel mai mare vis al tău?
În acest moment, cel mai mare vis al meu este să reușim cu toții să depășim această pandemie, astfel încât să ne putem relua viața pe care am avut-o înainte. Sper că vom putea să visăm în curând la alte lucruri, mai frumoase și mai plăcute.
Ce pasiuni ai, în afara pasiunii pentru meserie?
Pasiunile mele în afara muncii? Nu știu dacă practicarea sportului și dansul în timp ce gătesc pot fi considerate pasiuni, dar îmi place să le fac pe amândouă. Apoi, deși criza Covid-19 ne-a restricționat destul de mult perspectivele, îmi place să călătoresc. Călătoriile sunt un timp de calitate pe care-l petrec alături de familia mea și prin care descoperim împreună locuri și culturi noi.
Nu în ultimul rând, pot spune că meseria de inginer este mai mult decât o meserie: este și o pasiune. Din fericire, dacă ne uităm la timpul pe care îl petrec în fiecare zi la lucru! Chiar de la începutul carierei m-am simțit un om norocos. De multe ori îmi spun că sunt norocoasă că am una dintre cele mai interesante și provocatoare meserii, care te aduce tot timpul în fața unor noi provocări: să cauți constant soluții tehnice inovatoare, să iei decizii sub presiunea termenelor limită, să lucrezi alături de oameni foarte diferiți. Satisfacția vine pentru că prin ceea ce fac contribui direct la dezvoltarea mașinilor noastre și, în cele din urmă, la viitorul companiei.
Să te trezești devreme și să faci față tuturor acestor provocări ar fi obositor dacă nu ți-ar plăcea ceea ce faci. Dar pentru mine, să mă ocup de aceste proiecte până la capăt, să-mi văd echipa crescând și să știu că până la final tot efortul va da roade, mă motivează și mă ajută să rămân performantă.
*Etapa din fabricarea unui automobil în care este asamblată caroseria, înainte de vopsire și înainte ca motorul, șasiul sau alte părți ale vehiculului precum geamurile, mânerele, scaunele, tapițeria sau electronicele să fie integrate în structură.
Interviu realizat de Anaëlle Correc