Francois Fourmont, Cotidianul, 26 ianuarie 2009

In momentul acesta, Ia Uzina Dacia nu se lucreaza. Cat va mai continua aceasta situatie si de ce depinde continuarea fara intrerupere a productiei?Intreruperile de productie depind de cererea comerciala. Doua treimi din vanzarile Dacia se realizeaza la export, in timp ce o treime sunt pe piata din Romania. Deci totul depinde de cum vor evalua aceste piete.

La export avem 51 de destinatii, insa 60% din aceste livrari sunt cu destinatie Europa Occidentala. Or, toate previziunile pentru Europa Occidentala indica o scadere a vanzarilor de 15-20%, vorbim despre piete in ansamblu. Principalele piete pentru Dacia sunt Franta si Germania. Aici guvernele respective au pus deja in aplicare planuri de relansare, iar rezultatele acestor planuri vor avea un impact asupra vanzarilor. Urmatoarele piete de desfacere la export pentru Dacia sunt Turcia si Ucraina, care au probleme economice serioase. Este cel mai dificil sa facem prognoze pentru aceste doua tari in ceea ce priveste piata din Romania, ne asteptam ca in luna ianuarie piata totala sa inregistreze o scadere de 60- 70% fata de nivelul inregistrat in ianuarie 2008. Credem ca piata nu se va revigora in Romania atat timp cat Guvernul nu va lua o serie de masuri care sa revigoreze piata masinilor noi.

Ce ar trebui sa foca Guvernul roman pentru a scoate piata auto din impas?

Trei masuri sunt importante. Prima reprezinta clarificarea situatiei in ceea ce priveste taxa de poluare si evitarea transformarii Romaniei in lada de gunoi auto a Europei, in al doilea rand, ar fi lansarea cat mai rapida a programului REMAT, iar cea de-a treia ar fi cautarea de solutii pentru scaderea costului de creditare la achizitionarea de autoturisme. Pentru ca intre ianuarie 2008 si ianuarie 2009 rata dobanzii Ia creditele auto a crescut de la 10,5 la aproape 20%.

Considerati ca prima de casare stabilita de Guvern in decembrie 2008 este suficienta (3 800 de lei- n r )?

In cazul Frantei, prima de casare este de 1 000 de euro, in Germania de 2 500 de euro in decembrie, programul anuntat era al unei prime in valoare a 1 000 de euro. Consideram ca pentru piata din Romania este suficient, dar cu conditia ca aceasta masura sa se aplice autovehiculelor cu o vechime mai mare de zece ani, si nu de 12 ani cum era inainte, ca acest program sa se aplice si clientilor care-si achizitioneaza prin leasing si ca programul sa fie disponibil si pentru persoane juridice.

Cat a vandut Dacia in ianuarie 2009 in ianuarie 2008?

Am vandut 6 600 de autoturisme pe piata din Romania, iar pentru ianuarie 2009 ne asteptam la un nivel cuprins intre 1 500 s i2 000de unitati.

Veti face concedieri?

Ce am decis este sa nu prelungim contractele pe durata determinata ale persoanelor cu angajamente ce expira in perioada urmatoare. Este vorba despre aproximativ 300 de persoane al caror contract expira la sfarsitul lui ianuarie, iar pentru februarie este vorba despre 80 de persoane. In al doilea rand ajustam nivelul productiei la cererea comerciala prin intreruperi de activitate. Anul trecut, nivelul cadentei zilnice de fabricatie se ridica la 1 360 de masini, iar din ianuarie am redus aceasta cadenta la 1 080 de masini. Speram ca masurile luate de diferitele guverne vor permite ca pietele respective sa redemareze. Daca nu se va intampla acest lucru vom fi nevoiti sa renuntam la unul dintre cele trei schimburi.

Cate masini ar trebui sa vanda Dacia intr-o luna pentru a nu fi nevoita sa recurga la concedieri?

In principiu ar fi nevoie ca, in cumul, comenzile interne si externe sa se situeze la nivelul productiei zilnice, adica l 080 de masini.

Ce estimari aveti pentru rezultatele financiare din 2008?

Este prea devreme pentru a raspunde la intrebare, pentru ca aceste rezultate sunt validate de Consiliul de Administratie. Cel mai devreme, informatiile vor putea fi comunicate in jurul datei de 15 martie. Vor fi in scadere neta fata de anul trecut.

Ce semnale aveti din partea dealerilor si furnizorilor?

Dacia are 100 de puncte de vanzare. Daca facem un calcul si impartim numarul masinilor vandute in ianuarie la numarul de puncte de vanzare, este un numar foarte mic, iar unii dintre dealeri iau in calcul reducerea de personal si incep sa aiba probleme serioase de finantare. Situatia este si mai grava in ceea ce priveste furnizorii. Finantarea activitatilor este mai dificila, iar unii din furnizori fac planuri de reducere de personal si chiar de inchidere a activitatii. De exemplu, furnizorul de cablaje Leoni isi inchide punctul de la Mioveni, pastrandu-l doar pe cel din Pitesti.

Ce se va intampla cu preturile modelelor Dacia?

Politica de pret a Dacia vizeaza mentinerea nivelului pretului modelelor cat mai jos posibil si cu o marja cat mai mica. Iar pana acum toate progresele in materie de productivitate pe care le-am realizat au fost repercutate asupra produselor si transferate in avantajul clientului. De exemplu, ABS-ul a devenit echipament de serie, ca si airbagul dublu, am introdus versiunile restilizate ale modelelor Logan Berlina si Beak, am extins garantia la 36 de luni. Toate aceste lucruri au fost aduse pentru clienti fara ca preturile sa fie modificate timp de 2 ani jumătate. Nu avem posibilitatea de a aduce pretul mai jos decat este acum. Ce putem face este sa ajutam clientii prin avantaje aduse la sistemele de creditare, pentru ca principala dificultate a clientilor este de a obtine credite. Tinand cont de cresterea dobanzilor, in mare parte ne asumam o parte din costurile creditului. De asemenea, am anuntat ca asteptam demararea programului REMAT pentru a anunta la randul nostru un pachet financiar pentru a sprijini clientii ce vor sa-si achizitioneze o masina Dacia.

Sunteti de acord cu propunerea actuala a Guvernului referitoare Ia taxa de poluare?

Ne intereseaza ca Romania sa nu fie invadata de masini vechi. Nu cerem ca Romania sa devina un protectorat al Dacia si nici sa fie interzis importul masinilor de ocazie. Dar nu putem accepta sa facem investitii importante pentru a raspunde normelor europene, fie in materie de poluare, fie in materie de rezistenta la impact, in timp ce piata este invadata de masini vechi ce nu raspund nici unei norme actuale. A lasa sa intre pe piata masini de 10 ani este o concurenta neloiala. Ne-am facut cunoscut acest punct de vedere si care este impactul economico-social al nerezolvarii acestei probleme. Guvernului ii revine obligatia sa gaseasca formula potrivita pentru a impiedica transformarea Romaniei in cosul de gunoi auto al Europei.

Dintre pietele de desfacere ale Dacia care va va ridica cele mai mari probleme?

Romania. Pentru ca Romania cumuleaza mai multe elemente defavorabile impactul crizei economice mondiale si elemente specifice Romaniei costul creditului care este deosebit de ridicat, devalorizarea monedei nationale in raport cu euro care diminueaza puterea de cumparare a romanilor. Ne afecteaza faptul ca in decembrie a fost anuntata o noua taxa de poluare concomitent cu anuntarea lansarii REMAT, fara ca acum romanii sa aiba vreo idee cu privire la formula finala a taxei de poluare, sau la momentul demararii programului REMAT.

Ce va face Dacia pentru a contracara aceasta situatie?

Dacia face tot ce tine de responsabilitatea ei reducerea costurilor, ceea ce se poate traduce printr-o reducere a efectivelor, mentinerea nivelului de calitate a vehiculelor, continuarea diversificarii gamei de produse - vor fi lansate Sandero diesel si o noua motorizare ce presupune costuri mai reduse - si continuarea efortului de extindere pe pietele internationale Vom comercializa Logan Pick-up si Van pe 18 piete incepand cu lunile viitoare.

Autor: Alina Stanciu