Jacques Daniel, Ziarul Financiar, 28 ianuarie 2009

JDaniel, Renault: O retea nu poate sa vanda cu 10.000 de masini mai putin si sa nu se restructureze acques Daniel, directorul comercial al Renault Romania:

O parte din dealeri vor pune accent pe serviciile de after-sales, in special pe buy-back, controlul pietei second-hand fiind un punct cheie. Dar nu toti dealerii au capacitatea financiara necesara unui program buy-back, deoarece isi asuma un risc foarte mare - vand o masina noua, dar raman cu una veche.

Jacques Daniel, directorul comercial al Renault Romania, spune ca dealerii auto vor ajunge sa-si finanteze cheltuielile numai din activitatea de service si after-sales.

In conditiile in care in 2007 Renault a fost prima marca de import care a depasit pragul de 32.000 de masini comercializate pe piata locala, dar care anul trecut a inregistrat o scadere de peste 30% a vanzarilor, constructorul francez si-a propus pentru 2009 o majorare a cotei de piata la 8%. "Este dificil sa discutam in acest moment de un target de vanzari pentru 2009. Dar putem discuta despre cota de piata. Dorim mai mult decat in 2008, mai ales ca dispunem de noi modele. Daca anul trecut am coborat la 7,1%, de la 9,2% in 2007, in 2009 dorim sa inchidem anul cu 8, 8,1%", a declarat Jacques Daniel, directorul comercial al Renault Romania.

Unul dintre factorii care vor contribui la cresterea cotei de piata a marcii franceze va fi programul de reinnoire a parcului auto, pentru care nu s-a comunicat o data oficiala de pornire.

"Renault este pregatit pentru demararea programului REMAT. Am inregistrat vanzari foarte bune in anii anteriori si dispunem de un stoc bun pregatit pentru anul acesta. Dar autoritatile nu au comunicat nimic concret in acest sens legat de data de demarare a programului, pana acum au fost doar zvonuri", a spus Daniel.

In conditiile in care in ultimul trimestru al anului trecut piata a inregistrat un declin de aproape 50% in comparatie cu perioada similara din 2007, nici in luna ianuarie, de obicei cea mai slaba dintr-un an, nu se anunta o modificare a ritmului din decembrie, cand unele marci de import au scazut chiar si cu pana la 70%. "Anul acesta va fi unul foarte dificil. Nu am un glob de cristal ca sa fiu precis in ceea ce priveste evolutia pietei auto. Declinul pietei a inceput in ultimul trimestru al anului trecut, iar in ianuarie nu s-a observat nicio modificare a trendului. Piata auto este la pamant in momentul de fata", a subliniat Jacques Daniel.

In luna aprilie Renault Romania va lansa noul Megane, dupa care in vara va urma Laguna Coupe. "Am avut oportunitatea de a ne dezvolta cu multe modele noi intr-o perioada scurta. Am profitat de lansari precum Laguna si Koleos pentru a reduce dependenta Renault de Symbol si Megane Sedan, care pana acum au reprezentat doua treimi din vanzari", a spus directorul comercial al Renault Romania.

In 2007 din cele 32.308 de autovehicule comercializat in Romania, 42% au reprezentat modelul Symbol si 33% Megane Sedan, in timp ce in 2008, din volumul total de 22.073 de unitati, Symbol a reprezentat 46% din masinile vandute, iar Megane Sedan a reprezentat 24%.

"Clasa mica, din care face parte Symbol, a inregistrat o scadere puternica (de peste 21% potrivit statisticilor APIA - n.red.), dar modelul a reusit sa-si majoreze cota de piata", a spus Jacques Daniel.

Reteaua Renault, care numara peste 50 de dealershipuri, a luat inca de anul trecut masuri cu privire la restructurarea afacerii, pe fondul reducerii volumelor. "Dealerii deja au luat masuri de restructurare atunci cand a inceput declinul. O retea nu poate sa vanda cu 10.000 de unitati mai putin si sa nu se restructureze, mai ales ca angajatii legati direct de logistica nu mai au acelasi volum de lucru. Spre exemplu, o parte dintre angajati au plecat, iar dealerii respectivi au desfiintat postul respectiv", a spus Daniel care a subliniat ca numai la nivel macro schimbarile vor fi vizibile, acestea nefiind prea mari la nivel de dealer. Afacerile service-urilor vor inregistra o crestere in acest an, deoarece parcul auto a crescut. Faptul ca Renault a inregistrat vanzari puternice in anii anteriori determina automat afaceri in crestere pentru ateliere.

"Un dealer trebuie sa se concentreze acum foarte mult pe activitatea de aftersales, deoarece aceasta poate acoperi toate costurile de intretinere ale intregii companii. Este necesara o activitate care sa aduca profit si care sa nu fie legata de vanzarile de masini. Acum trebuie sa ne concentram asupra masinilor pe care le-am vandut si care vin in service. Am investit in modernizarea serviceurilor, dar si in programe de training pentru angajati", a spus directorul comercial al Renault.

In conditiile in care in prezent majoritatea dealerilor si importatorilor au in oferta discounturi de pana la 25-30%, este posibil ca in lunile care urmeaza acestia sa ofere promotii din ce in ce mai putine. "Este posibil ca in viitor sa vedem in piata discounturi mai mici, dar cresteri de preturi, exclus. Multe dintre reducerile prezente acum pe piata sunt realizate pentru a epuiza stocurile de anul trecut. Cu siguranta la noile stocuri nu vor mai exista reduceri de pana la 25%", a subliniat Jacques Daniel.

Pentru a atrage clientii, dealerii Renault vor dezvolta inclusiv programele de buy-back. "O parte din dealeri vor pune accent pe serviciile de after-sales, in special pe buy-back, controlul pietei second-hand fiind un punct cheie. Dar nu toti dealerii au capacitatea financiara necesara unui program buy-back, deoarece isi asuma un risc foarte mare - vand o masina noua, dar raman cu una veche", a spus Daniel.

Alaturi de importurile de masini second-hand, un alt factor care a avut o influenta negativa asupra vanzarilor de masini a fost piata creditelor. "Vanzarea masinilor fara credite este foarte dificila. RCI lucreaza pentru o treime din vanzarile Renault spre exemplu, dar nu toti clientii doresc prin RCI, altii vor printr-o anumita banca. Nevoia de a achizitiona o masina nu a disparut", a subliniat directorul comercial al Renault.

Jacques Daniel nu a precizat care a fost anul trecut valoarea vanzarilor companiei, insa, potrivit estimarilor ZF, rulajul Renault s-a ridicat in 2008 la 310 mil. euro, fata de 424 mil. euro in anul precedent.

Autor: Bogdan Alecu; Sursa: www.zf.ro