Romania redescoperita la volanul Dacia Duster - partea a doua

  • Dacia Duster a pornit pe 14 august in etapa cu numarul 4 a campaniei Redescopera Romania. Doru Panaitescu , Augustin Radu si Cristi Dorombach, trei dintre bloggerii care participa in campania initiata de Petrom ne impartasesc din aventurile lor.

    Faci parte pentru prima oara din echipa Redescopera Romania, sau ai participat si in etapele trecute ? Care a fost componenta “echipajului” tau ?

    Doru Panaitescu: Sunt un om de baza in echipa, anul trecut am participat la trei editii, iar anul asta particip la toate cele cinci ture de Redescopera. Probabil combinatia dintre experienta la volan, experienta pe coclauri, pasiunea pentru foto, dar nu numai, a fost determinanta pentru ca Bobby sa ma aleaga sofer de anduranta in proiect.

    Augustin Radu: Sunt la a treia participare ca sofer si a patra in cadrul proiectului si pana acum s-au perindat prin masina condusa de mine aproape 45 de participanti, pentru a ne putea cunoaste mai bine in fiecare etapa participantii schimba locurile intre ei in masini, conducem uneori si 10 ore pe zi si e o modalitate prin care reusim sa socializam. Tot pentru socializare avem si statiile de emisie-receptie in banda CB cu care pastram legatura intre masini

    Cristi Dorombach: Am facut prima data parte din echipa Redescopera. Nu pot sa stiu care a fost componenta echipajului, atat cat in fiecare zi faceam schimb de masini si de oameni, tocmai pentru a ne cunoaste mai bine si de a interactiona cu toata lumea.

    Care a fost cel mai interesant loc vizitat in Romania calatorind cu Dacia Duster prin Transilvania ?

    D.P. Sincer? Porolissum. O vazusem si anul trecut si m-a impresionat, anul asta am ajuns la ea pe un drum de offroad bine ticluit chiar de subsemnatul. Ai o placere deosebita cand te ratacesti, iar dupa ce o iei printr-o padure unde toti se indoiau ca iesi la liman, sa vezi cetatea chiar in fata ta, dupa ce treci de limita lizierei.

    A.R. Mi-a placut foarte mult salina Turda pentru experienta extraterestra pe care o ofera si Cetatea Alba Carolina pentru puterea de a renaste din ruine.

    C.D. Cel mai interesant si cel mai spectaculos loc de vizitat a fost Cheile Rametului. Sunt atat de misto, iar dupa o ora de mers pe jos nu apucasem inca sa vedem totul.

    Cum se vede Transalpina din Dacia Duster?

    D.P. Transalpina se vedea mai frumos cand nu era asfaltata, cand era o adevarata experienta sa o faci venind din nod. Azi ea este acesibila pentru orice masina, dar imi aduc aminte ca prin 2005 niste prieteni cu un Opel Antara nu au reusit sa vina pana in Pasul Urdele dinspre Obarsia Lotrului. Nu stiu daca era de masina sau de sofer, dar pe atunci se trecea prin apa (un vad fluctuant ca debit), era o zona cu pietre mari in panta si cu ace de par unde fara reductor cam prajeai ambreiajul si asa mai departe.

    A.R. Transalpina e o sosea spectaculoasa plina de curbe ce iti taie respiratia si pasaje unde esti deasupra norilor. Daca Dusterul ar fi avut si un plafon panoramic probabil ca fotografii Redescopera Romania nu ar fi avut de ce sa se mai dea jos.

    C.D. Exista niste poze aici cu dusterul pe Transalpina, care cred ca ar putea fi linistit folosite pentru calendare. Se vede spectaculos. Se vede atat de spectaculos, dar si sigur si confortabil.

    Care a fost cea mai amuzanta intamplare petrecuta pe unul din traseele Redescopera Romania?

    D.P. Ohoo, sunt multe. Desi e un adevarat job (trezit la sase, scris in fiecare zi, mancat pe sponci, culcare la ore tarzii din noapte), fara distractie nu faci fata in Redescopera. Aici sunt avantajat ca sunt optimist din fire, si nici cu bancurile nu stau rau. As zice chiar mai multe:

    1. Cand m-am pierdut in Cheile Turzii. A fost o neintelegere intre mine si ceilati. Pe moment ne-amenervat cu totii si ne-am paruit, azi privim inapoi si radem.

    2. Cand ne-am ratacit cu Dusterele langa Resita. Am mers pe niste drumuri nu usoare de offroad in ideea de a scurta un drum pe asfalt, iar dupa doua ore de plimbare am iesit fix in acelasi loc.

    3. Cand am mers la olarit la Horezu. Copiii din noi s-au trezit la viata, toata lumea se manjea cu lut si vopsele (unii si pe fata, vedeti pozele de la mine de pe Facebook), a fost circ si debandada generala. Bonus, fiecare a plamadit un recipient la roata olarului (mai frumoasa sau mai stramba, dupa posibilitati).

    4. Baia in mare de la Mamaia. A fost o cireasa de pe tort, dupa multe zile de alergatura. Chiar daca apa era rece si nu am intrat chiar toti in apa, distractia de pe drum si de pe plaja, noaptea, intr-o statiune pustie (ca nu prea mai era sezon) a fost de neuitat.

    A.R. Pentru mine a fost foarte amuzant cand am fost rugat de un client intr-o benzinarie Petrom sa ii alimentez masina si era foarte intrigat ca nu sar la pompa sa ii fac plinul, avem cu totii tricouri inscriptionate cu sigla Petrom si uneori suntem confundati cu angajatii din benzinarii.

    C.D. Cea mai amuzanta intalmplare in calatoriile mele a fost in salina de la Turda cand a trebuit sa tipam, iar apoi sa numaram de cate ori se aude ecoul.

    Locurile vazute te-au convins ca Romania este o tara care merita vizitata ? Ce parere aveai inainte de inceperea proiectului si ce opinie ti-ai format acum despre tara in care traiesti?

    D.P. Aveam o parere buna si inainte pentru ca asta faceam oricum de multi ani. Traseele #dinRomania imi sunt in mare parte cunoscute. Dar am gasit si lucruri noi, in special in zona de istorie si traditie. E drept ca eu am weekendurile mele obisnuite putin mai extreme, iar adrenalina nu se impaca prea bine (pe motiv de cronofagie evident) nici cu traditiile, nici cu partea istorica (cetati, manastiri, ruine). Acum folosesc aceste experiente sa mai introduc si ”pastile” usor culturale in escapadele mele obisnuite, iar opinia mea referitoare la o Romanie fabuloasa se consolideaza cu fiecare noua editie de Redescopera.

    A.R. Romania e o tara pe care am vizitat-o inca de mic, daca merita sau nu sa fie vizitata depinde de asteptarile fiecaruia, pentru mine e o tara minunata de care ma leaga multe amintiri, e o tara care inca mai are secrete turistice care asteapta sa fie dezvaluite. Redescopera Romania are meritul de a scoate in evidenta acele locuri frumoase, avem tendinta sa revenim acolo unde ne-am simtit bine in detrimentul experimentarii de noi locuri, iar acest proiect m-a invatat ca desi calatoresc prin Romania de peste 20 de ani mai sunt multe zone despre care nu stiu nimic.Iar aplicatia Redescopera Romania pentru Iphone sau telefonele cu Android e foarte utila pentru a-ti planifica calatoriile prin tara.

    C.D. Stiam ca sunt multe locuri frumoase in Romania, insa nu stiam unde sunt, nu stiam cum ma intampina. Iar calatoria asta nu m-a facut decat sa-mi doresc mai mult. Sa revin in anumite locuri, sa acord mai mult timp anumitor locuri, sa vad cat mai multe de asemenea.

    Cati kilometri ai parcurs cu Dacia Duster in cea de-a treia etapa a proiectului?

    D.P. La aceasta etapa, peste 2000. Cred ca in total vor fi aproape 15000 de kilometri petrecuti in Duster, echivalentul unui test de anduranta facut de o revista auto care se respecta.

    A.R. Cred ca aproape 3000, nu m-am uitat la kilometraj si nici nu i-am resimtit, cand mergi in gasca timpul se scurge mai frumos iar drumul nu mai pare asa de obositor.

    C.D. Sincer am uitat sa ii numaram. Mi-am amintit mult dupa ce am plecat ca trebuie sa resetez kilometrajul de la masina ca sa masor cat se petrece pe drum. Dar nu s-a simtit. Din punctul meu de vedere confortul unei masini te face sa uiti numarul de kilometri parcursi.

    Ce ti-a placut cel mai mult la Duster in calitate de sofer, dar si de pasager (daca este cazul) ?

    D.P. Ca pasager nu pot sa zic prea multe, ca sofer destule: e o caroserie bine gandita, cu console destul de scurte, cu o suspensie destul de elastica si permsiva in teren.

    Am testat-o la inclinari laterale si se comporta bine. Am testat-o la urcari aproape extreme (pe uscat) si a urcat chiar si cu roti de strada.

    Daca va trece vreodata prin minte sa ii puneti si un reductor ati face fericiti multi amatori de coclauri.

    A.R. Dusterul m-a cucerit de la prima intalnire, e o masina care se potriveste foarte mult cu stilul meu de viata, imi place sa calatoresc, sa merg la pescuit, merg pe dealuri unde ma dau cu parapanta sau pilotez avioane radiocomandate. E o masina foarte versatila iar varianta diesel se potriveste cel mai bine cu destinatiile pentru care as folosi-o.

    C.D. Ca sofer mi-a placut usurinta de a conduce si faptul ca masina se asaza perfect pe sosea. Mie imi place foarte mult sa conduc, iar masina mi-a completat placerea prin confort.

    Ca pasager in masina am dormit neintors, fara sa fiu miscat, fara sa am cucuie de la drumurile accidentate.

    Care sunt asteptarile tale ai de la urmatoarea etapa a proiectului ?

    D.P. Urmatoarea etapa e in Macin / Dobrogea / Delta si aceste zone sunt zone cheie pentru mine. Offroad, birdwatching, gastronomie, toate aceste trei pasiuni isi gasesc un debuseu extraordinar in bazinul hercinic al Dobrogei. Ma rog doar ca Bobby sa ne lase mai mult in partea de aventura/offroad/birdwatching, pentru ca si tentatiile istorice sunt mari (Enisala, Libida), iar timpul e cel mai mare dusman cand pleci la drum, ai vrea sa le vezi pe toate dar e greu sa te imparti in sapte directii.

    A.R. In primul rand sa ne intoarcem cu bine acasa, sunt multi kilometri pe sosele si e o responsabilitate destul de mare, suntem 20 de oameni in 5 masini si inainte de orice vrem ca toti sa ne bucuram de excursie in siguranta. Asta e motivul pentru care in Dustere toata lumea poarta centura. Si as mai vrea sa descoperim locuri la fel de frumoase si sa ne distram la fel de bine ca si pana acum.

    C.D. In urmatoarea etapa ma astept sa gasim cat mai multe lucruri frumoase din Romania, cu povesti si o groaza de poze si materiale video.

    Ai aflat despre aventura Dacia Duster in SUA? Ti-ar fi placut sa concurezi pe un vehicul de 850 CP, asa cum a facut Jean-Philippe Dayraut la Pikes Peak International Hill Climb?

    D.P. Nu ma dau in vant dupa rally-raid, desi am testat Dusterul de serie (va dati seama ca am avut destule ocazii sa testam tot ce se putea la masinile astea, nu?) si se comporta bine pe macadam. La un moment dat in niste chei (nu le mai retin numele acum) am testat putin limitele masinii si aveam aproape 100km/h pe drum neasfaltat, iar masina se comporta bine. Nu vreau sa ma gandesc cum se comporta cu un zero in plus la caluti.

    Sincer mi se pare exagerat motorul de 850 de cai, este probabil o demonstratie de forta pentru Renault sa instaleze un motor atat de mare pe o caroserie oarecum normala (banuiesc totusi ca e ranforsata). Dar as sta in dreapta langa Dayraut (fara rusine). Si as film.

    A.R. Cui nu i-ar placea? Eu sunt disponibil oricand, daca din diverse motive Jean-Philippe nu poate concura, il pot inlocui fara probleme.

    C.D. Stiu, am urmarit aventura Duster in SUA si mi-a placut ca un vehicul ce il producem aici a reusit sa obtina premii acolo, dar mai ales sa dovedeasca alte masini care pareau la fel de bune si favorite la titluri.

    Sunt ferm convins ca Dusterul are multe lucruri de aratat si ca atata timp cat m-am plimbat cu masina n-am reusit sa le descopar pe toate. Iar 850 de cai fac din Duster o masina de neinvins. Normal ca as fi vrut sa pun mana pe o asa putere.