Simplitatea şarmantă a unei maşini de epocă Dacia 1300 - Un interviu cu Dănuţ Crainiciuc, colecţionar

  • Când aţi început să colecţionaţi maşini Dacia de epocă?

    Am început să colecţionez maşini Dacia 1300 din anul 1990. De atunci şi până în prezent am avut 56 de exemplare ale acestui model şi din toate acestea le-am selectat pe cele mai reprezentative din punct de vedere tehnic şi estetic.

    Câte aveţi acum în garaj?

    În momentul de faţă mai am doar şapte exemplare, iar două dintre acesteau au unele elemente de caroserie în curs de restaurare.

    De unde vine pasiunea pentru Dacia?

    Pasiunea pentru autoturismul Dacia 1300 vine din fragedă copilărie, părinţii mei aveau pe atunci o astfel de maşină, iar pasiunea mea s-a amplificat de-a lungul timpului.

    Aţi făcut turul Europei cu Dacia 1300 – câţi kilometri aţi adunat la bord şi cum s-a comportat la drum?

    Am traversat nouă ţări din Europa: Ungaria, Austria, Germania, Belgia, Marea Britanie, Franţa, Principatul Monaco, Italia şi Elveţia: un total de 7.200 km. Această  Dacia 1300 fabricată în anul 1969 s-a comportat impecabil, aş putea să o numesc ” eroină ”. Viteza medie la drum a fost de 120km/h , cu un maxim indicat de GPS de 142km/h. Cea mai lungă distanţă parcursă într-o zi a fost de 1.180km, de la Aosta, Italia până la Viena, Austria.

    Cum aţi fost întâmpinaţi, dumneavoastră şi maşina, în locurile unde aţi călătorit? Care a fost cea mai „călduroasă” primire?

    La ACE Cafe London, un loc de mare tradiţie auto din Marea Britanie unde de aproape  un secol entuziaştii de maşini clasice se întâlnesc zilnic, Dacia mea a fost nu numai prezentă, dar şi apreciată extraordinar. Am fost onorat să fiu felicitat de Stephen Dell, unul din seniorii cluburilor de profil din Marea Britanie, cunoscător rafinat al acestor automobile şi membru in jurii internaţionale de profil.

    Cea mai frumoasă primire a fost în Franţa, un adevărat spectacol din partea pasionaţilor Renault 12 , modelul după care s-a fabricat Dacia 1300 în Romania. Aceştia au rămas efectiv fără cuvinte la vederea Daciei şi nu se mai dezlipeau de ea! Pot să spun cu mâna pe inimă că steaua acestei ediţii a reuniunii a fost... Dacia 1300! La acest  eveniment am fost şi premiat pentru distanţa mare parcursă.

    Cine v-a susţinut în demersul dumneavoastră?

    Mulţumesc pe această cale sponsorului principal, Automobile Dacia, pentru suportul generos acordat proiectului din aceasta vară.

    Ce presupune întreţinerea unei maşini de colecţie cum e Dacia 1300?

    Mie îmi place să spun că pasiunea nu are limite. O maşină de colecţie presupune perseverenţă şi respect din partea colecţionarului, dar şi  sume considerabile de bani, fiind vorba într-adevăr despre un hobby de lux.

    Întreţinerea unei maşini de colecţie Dacia 1300 impune în primul rând existenţa unui garaj care să fie în permanenţă aerisit. Pentru a rămâne într-o formă impecabilă, această maşină trebuie menţinută într-o stare de  funcţionare ireproşabilă şi trebuie să ruleze periodic. Pe perioada iernii trebuie supusă unui tratament special de conservare.

    Faptul că Dacia 1300 nu este echipată cu sistemele moderne din ziua de azi îi conferă o simplitate şarmantă. Este amintirea unor vremuri in care lucrurile se făceau simplu şi cu pasiune pentru calitate.